Show simple item record

dc.contributor.advisorKjersti, Wæge
dc.contributor.authorKarlsen, Erlend Peder
dc.date.accessioned2023-08-24T05:47:30Z
dc.date.available2023-08-24T05:47:30Z
dc.date.issued2023-05-13en
dc.description.abstractMastergradsoppgaven fokuserer på hvordan matematikklærere får frem og responderer på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som en del av formativ vurdering. Studiens hensikt er å undersøke hvilke strategier lærere benytter seg av for å få innsikt i elevenes forståelse i matematiske samtaler, og hvordan dette kan sees på som formativ vurdering. I tillegg undersøker jeg hva matematikklærere tenker om formativ vurdering i matematikkundervisningen. Studien har en kvalitativ tilnærming, hvor observasjon med video og intervju med lydopptak er benyttet for å samle data. Drageset (2014) beskriver ulike strategier lærere bruker for å få frem elevforklaringer. I analysedelen har jeg illustrert hvordan to lærerne bruker strategiene i Drageset (2014). Resultatene viser at en av lærerne bruker minitavler og samtaletrekk for å få frem og respondere på elevenes forståelse i matematiske samtaler (Chapin et al., 2009; Kazemi & Hintz, 2014; Kazemi et al., 2019; Smith & Stein, 2018). Resultatene indikerer at strategiene i Drageset (2014), minitavler og samtaletrekkene bidrar til å få frem elevenes tenkning i matematiske samtaler, som gir lærere verdifull innsikt i deres forståelse mens undervisningen pågår, som er sentralt innenfor formativ vurdering (Black & Wiliam, 1998; Burkhardt & Schoenfeld, 2019; Cowie & Bell, 1999; Hogden & Wiliam, 2013; Wiliam, 2017).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30260
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.titleHvordan få frem og respondere på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som del av formativ vurdering?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)