dc.description.abstract | Mastergradsoppgaven fokuserer på hvordan matematikklærere får frem og responderer på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som en del av formativ vurdering. Studiens hensikt er å undersøke hvilke strategier lærere benytter seg av for å få innsikt i elevenes forståelse i matematiske samtaler, og hvordan dette kan sees på som formativ vurdering. I tillegg undersøker jeg hva matematikklærere tenker om formativ vurdering i matematikkundervisningen. Studien har en kvalitativ tilnærming, hvor observasjon med video og intervju med lydopptak er benyttet for å samle data.
Drageset (2014) beskriver ulike strategier lærere bruker for å få frem elevforklaringer. I analysedelen har jeg illustrert hvordan to lærerne bruker strategiene i Drageset (2014). Resultatene viser at en av lærerne bruker minitavler og samtaletrekk for å få frem og respondere på elevenes forståelse i matematiske samtaler (Chapin et al., 2009; Kazemi & Hintz, 2014; Kazemi et al., 2019; Smith & Stein, 2018).
Resultatene indikerer at strategiene i Drageset (2014), minitavler og samtaletrekkene bidrar til å få frem elevenes tenkning i matematiske samtaler, som gir lærere verdifull innsikt i deres forståelse mens undervisningen pågår, som er sentralt innenfor formativ vurdering (Black & Wiliam, 1998; Burkhardt & Schoenfeld, 2019; Cowie & Bell, 1999; Hogden & Wiliam, 2013; Wiliam, 2017). | en_US |