Tenk utenfor stolen: Implementering av Thinking Classroom
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30269Date
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Forskningen vår er en kvalitativ studie, hvor vi har undersøkt problemstillingen implementering av undervisningsmetoden Thinking Classroom i en sjette klasse. Forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen vår er: 1) Hva tenker elevene om undervisningsmetoden Thinking Classroom? og 2) Hvordan har elevenes arbeid endret seg i Thinking Classroom? Vi har benyttet elementer fra aksjonsforskning og designbasert forskning. I utførelsen av forskningen vår har vi benyttet oss av observasjon, intervju og spørreskjema som metode, for å få et innblikk i hva elevene tenker, og hvordan arbeidet deres har endret seg ved å arbeide med undervisningsmetoden Thinking Classroom. Med utgangspunkt i teori har vi analysert våre data gjennom en tematisk analyse med en abduktiv tilnærming.
Gjennom spørreskjema og intervju har vi funnet ut at elevene likte å arbeide med problemløsingsoppgaver eller vanskelige oppgaver som de må bruke tid på, da de opplevde glede og mestring, og ble engasjert til å fortsette. Noen av elevene foretrakk å lære seg regler og formler for å kunne se nytten av matematikken. Elevene likte også å arbeide sammen med noen, slik at de kunne bygge på hverandres ideer og tanker, men noen foretrakk å arbeide alene. Elevene likte å arbeide på ikke-permanente vertikale flater, for da fikk de muligheten til å stå og bevege seg gjennom undervisningsøktene, viske bort feil, samt se på hverandres tavler. Gjennom våre observasjoner har vi bemerket oss flere endringer i elevenes arbeid fra første, til siste undervisningsøkt vi gjennomførte. Vi så en endring ved at etter hvert var det flere elever som sto igjen for å arbeide med oppgaven etter endt undervisning. Dette gikk igjen i at samarbeidet på gruppen ble bedre, ved at de pratet mer faglig og delte ideer. Videre så vi også en endring ved at det var få elever som satt seg underveis, kontra første undervisningsøkt. Vi så også at det ble en større aksept rundt det å snike på hverandre, samt en progresjon av rullering av tusj innad i gruppene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: