dc.contributor.advisor | Kirkhaug, Rudi | |
dc.contributor.author | Karlsen, Marit Cathrine Lind | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T05:57:36Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T05:57:36Z | |
dc.date.issued | 2023-05-12 | en |
dc.description.abstract | De senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdagen og hvilke faktorer de mener har betydning for at mellomledere skal kunne ønske å søke rektorstilling. Studien bygger på kvalitativ forskning innhentet gjennom 3 fokusgruppeintervju med 10 mellomledere ansatt i grunnskolene i Tromsø kommune. Gjennom drøfting av empiri opp mot tidligere forskning og Job Demands-Resources modellen til Demerouti, Bakker, Nachreiner og Schaufeli, analyseres jobbressurser og jobbkrav/ belastninger som mellomlederne rapporterte om.
Funn i oppgaven viser at urovekkende mange av de intervjuede mellomlederne melder om at de jobber langt utover arbeidstid og har vansker med å sette grenser for arbeidet sitt. Uklare rollebeskrivelser, for mange administrative oppgaver, fall i mellomlederrollens status lokalt, samt tidspress, nevnes som særlige jobbkrav/ belastninger. Autonomi i lederrollen, tilhørighet til lederteam, fleksibilitet i arbeidstid, sosial støtte fra kollegaer og gode relasjoner til elever og ansatte nevnes som tydelige jobbressurser. Når jobbkrav/belastninger blir høyere over tid enn jobbressursene, så vil ikke dette være bærekraftig i lengden, skolelederne finner seg andre jobber og rekrutteringen til skolelederstillinger synker. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30339 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3905 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Utdanningsledelse | en_US |
dc.subject | Mellomledelse | en_US |
dc.subject | Job Demands-Resources | en_US |
dc.subject | Jobbressurser | en_US |
dc.subject | Jobbkrav | en_US |
dc.subject | Jobbelastninger | en_US |
dc.subject | Skoleledelse | en_US |
dc.title | Plommen i egget, eller dritten i midten? Hvilke faktorer har betydning for at mellomledere i kommunen skal ønske å søke rektorstilling? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |