Plommen i egget, eller dritten i midten? Hvilke faktorer har betydning for at mellomledere i kommunen skal ønske å søke rektorstilling?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30339Dato
2023-05-12Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Karlsen, Marit Cathrine LindSammendrag
De senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdagen og hvilke faktorer de mener har betydning for at mellomledere skal kunne ønske å søke rektorstilling. Studien bygger på kvalitativ forskning innhentet gjennom 3 fokusgruppeintervju med 10 mellomledere ansatt i grunnskolene i Tromsø kommune. Gjennom drøfting av empiri opp mot tidligere forskning og Job Demands-Resources modellen til Demerouti, Bakker, Nachreiner og Schaufeli, analyseres jobbressurser og jobbkrav/ belastninger som mellomlederne rapporterte om.
Funn i oppgaven viser at urovekkende mange av de intervjuede mellomlederne melder om at de jobber langt utover arbeidstid og har vansker med å sette grenser for arbeidet sitt. Uklare rollebeskrivelser, for mange administrative oppgaver, fall i mellomlederrollens status lokalt, samt tidspress, nevnes som særlige jobbkrav/ belastninger. Autonomi i lederrollen, tilhørighet til lederteam, fleksibilitet i arbeidstid, sosial støtte fra kollegaer og gode relasjoner til elever og ansatte nevnes som tydelige jobbressurser. Når jobbkrav/belastninger blir høyere over tid enn jobbressursene, så vil ikke dette være bærekraftig i lengden, skolelederne finner seg andre jobber og rekrutteringen til skolelederstillinger synker.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: