"En gang blir jeg kanskje som Pappa"
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30345Date
2023-05-12Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan man kan arbeide med livsmestring i begynneropplæringen. Problemstillingen er «Hvordan kan lærere i begynneropplæringen, gjennom litterær samtale, anvende bildeboka Sinna Mann i et livsmestringsperspektiv?». For å besvare denne har vi gjennomført en kvalitativ studie der vi har latt oss inspirere av designforskning. Studien presenterer perspektiver på livsmestring, og er basert på teori om blant annet læring, litteratur og lesing. Vi har gjennomført en bildebokanalyse av Sinna Mann av Dahle og Nyhus (2003), som handler om gutten Boj som lever i et voldelig hjem. Basert på analysen har vi utarbeidet et undervisningsopplegg som lærere kan anvende i begynneropplæringen for å arbeide med bildeboka i et livsmestringsperspektiv. Undervisningsopplegget danner grunnlaget for drøftingen sammen med det teoretiske rammeverket som blir presentert. Undervisningsopplegget fungerer som et bidrag til fagfeltet på hvordan man i praksis kan gjennomføre en litterær samtale om et tabubelagt tema i begynneropplæringen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: