Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30351Date
2023-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Lindvåg, Anders GjerstadAbstract
Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har
utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og
tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan
elevers engasjement blir påvirket av introduksjon av samisk tradisjonskunnskap, hvor den
samiske tradisjonskunnskapen blir innført og knytt opp mot bærekraft gjennom et
aksjonsforskningsprosjekt.
Denne studien har en kvalitativ tilnærming og forskningsdesign. Datainnsamlingsmetodene
som har blitt brukt er observasjon i klasserommet, logg og et gruppeintervju med fire elever
etter endt undervisningsperiode. Målet med dette datamaterialet er å forstå hvordan elevenes
engasjement blir påvirket når samisk tradisjonskunnskap introduseres.
I studien kan en se at samisk tradisjonskunnskap som tema ikke var særlig engasjerende for
elevene. Faktorer som introdusering av begreper, identitet og tilgjengelighet av informasjon
var vesentlige i studien. Introdusering av begrepene birget og bivdit var ikke særlig
engasjerende for elevene. Både på grunn av tilknytning til samisk kultur og at det ble sett på
som meningsløst å lære om begreper på et annet språk. Gjennom undervisningsperioden og
arbeidet med en tale om seg selv og sine forfedre, viste det seg at ingen som delte hadde
samisk bakgrunn eller noen tilknytning til samisk kultur. Lærere bør ha god kunnskap om
samisk kultur og tradisjon hvis introdusering av et slik tema skal være engasjerende for
elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: