Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i norskundervisningen i grunnskolen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30357Date
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Ingebrigtsen, KetilAbstract
Denne masteroppgaven har som formål å undersøke problemstillingen:
Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking
Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i
norskundervisningen i grunnskolen?
Å kunne kalle seg en profesjonell yrkesutøver stiller visse krav. I denne masteroppgaven
undersøker jeg hvordan en lærerstudent og to profesjonelle norsklærere kan jobbe sammen i
et profesjonelt læringsfelleskap, ved å følge metoden «Lesson Study» for å implementere
metoden «Building thinking classrooms in mathemathics» i norskundervisningen.
Forskningsgruppa hadde reflekterende samtaler basert på teori, før vi gikk i gang med
forskningsprosessen. I forskningsprosessen loggførte vi observasjoner i klasserommet og logg
fra reflekterende samtaler i forbindelse med planlegging og gjennomføring av undervisning.
Funnene fra forskningsperioden konkluderer med at Lesson Study kan bidra til å utvikle
undervisningskvaliteten i norskfaget. Funnene tyder også på at deler av BTCM-metoden kan
overføres til norskfaget, men grunnlaget er ikke godt nok for en fullstendig konklusjon
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: