Kjønnsforskjeller ved autismespekterforstyrrelser - En narrativ litteraturstudie om mulige årsaker til hvorfor så mange flere gutter enn jenter diagnostiseres med ASF
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30363Dato
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Kronkvist, CarolineSammendrag
Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke den store kjønnsforskjellen i antallet som diagnostiseres med autismespekterforstyrrelser (ASF). På bakgrunn av dette ønsker jeg å svare på problemstillingen Hvilke mulige årsaksforklaringer kan være med på å forklare hvorfor så mange flere gutter enn jenter får en ASF-diagnose?
For å besvare og utdype problemstillingen, er følgende forskningsspørsmål utarbeidet:
1. Er de diagnostiske kriteriene favoriserende for identifisering av gutter over jenter?
2. Kan kjønnsforskjellen i prevalens forklares ved at jenter og kvinner i større grad
kamuflerer sine symptomer?
3. Eller er det kanskje bare flere gutter enn jenter som har ASF?
Den metodiske tilnærmingen som ligger til grunn for denne oppgaven er en narrativ litteraturstudie, bestående av et utvalg av tolv artikler. Artiklene er valgt av gitte inklusjons og eksklusjonskriterier.
På spørsmålet om de diagnostiske kriteriene er favoriserende for identifisering av gutter over jenter, vil svaret på dette være ja. Dette fordi det er flere gutter enn jenter som diagnostiseres, og kriteriene er basert på gutter og menn. På spørsmålet om kjønnsforskjellen i prevalens kan forklares ved at jenter og kvinner i større grad kamuflerer symptomer, er også svaret på dette at ja. På spørsmålet om det kanskje bare er flere gutter enn jenter som har ASF, er svaret ja, i hvert fall slik diagnosen er nå. Dette kan skyldes at diagnosen primært er laget basert på utvalg primært bestående av gutter, og kombinasjonen av symptomer er vanligere hos gutter.
Det er ingen entydig forklaring på kjønnsforskjellen i diagnostiseringen av gutter og jenter og årsaken er mest sannsynlig multifaktoriell.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: