Matematikk og kommunikasjon – en kraftig kombinasjon? En kvalitativ studie av elevers kommunikasjon i et Tenkende klasserom
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30388Dato
2023-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne studiens tema er elevkommunikasjon under implementeringen av Tenkende klasserom. Gjennom en kvalitativ studie utviklet vi et rammeverk bestående av ti kategorier elevutsagn: korte svar og påstander, argumenter, utfordringer, evalueringer og avklaringer, forklaringer, spørsmål, forslag, resonnementer, kommentarer og ikke-faglig. Videre har vi sett på hvor ofte hver type utsagn oppsto blant tre elevgrupper i en Tenkende klasserom-undervisning, samtidig som vi har elevkommunikasjonens grad av utforsking. Våre funn tyder på at tilnærmet 40% av elevenes utsagn var av lav utforskingsgrad, 31% var av middels utforskende grad, og omtrent 21% av elevutsagnene hadde høy grad av utforsking. Studien viser at anvendelse av Tenkende klasserom-rammeverket ser ut til å tilrettelegge for utforskende kommunikasjon blant elever. Samtidig indikerer studien også at kulturen og normene som tilhører et Tenkende klasserom ikke umiddelbart blir fullt etablert. Elevene vi observerte bar preg av lite erfaring med denne undervisningstilnærmingen, noe som ble reflektert i måten de kommuniserte med hverandre på.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: