Elevens møte med matematiske problemer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30395Dato
2023-05-28Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Problemløsning er i dag en sentral del av læreplanen i matematikk. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan lærere arbeider for å utvikle gode problemløsere. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere støtter elvenes inngang til matematiske problemer. Dette innebærer hvilke grep lærere gjør for at elevene skal forstå og investere i et problem. Den sosiokulturelle læringsteorien er helt sentral for denne studien, da studien ser på læring i felleskap.
Problemstillingen belyses gjennom en casestudie lokalisert på New Zealand. Casen består av 11 lærere og en mentor i programmet: Developing Mathematical Inquery Comunities. Sammen med mentor besøkte vi 11 klasserom hvor vi gjorde observasjoner av matematikkundervisningen. Lærerne vi observerte arbeidet med å innarbeide en mer problemløsende tilnærming til undervisning i matematikk. I casen jobbet elevene alltid i fellesskap. I etterkant av observasjonene gjennomførte vi et intervju mentoren, som ga utdypende forklaringer til våre observasjoner. I analysearbeidet benyttet vi oss av en kollektiv tematisk analyse. Resultatene fra studien viser at læreren i stor grad arbeider for å styrke elevenes deltagelse i fellesskapet. Videre jobber læreren for å etablere en klasseromskultur som gir en hensiktsmessig ramme for å møte problemet. Dette arbeidet innebærer eksempelvis å prate med elevene om hvordan de skal samarbeide i grupper. Når elevene får oppgaven, gjennomgås problemet langsomt for at alle elevene skal få tilstrekkelig med tid til å ta innover seg problemets innhold.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: