Matematisk kompetanse gjennom samhandling på 1. trinn
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30406Date
2023-05-25Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Joensen, MarteAbstract
Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematisk kompetanse kommer til uttrykk i samhandling blant elever på 1. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan uttrykker elever på 1. trinn matematisk kompetanse når de samhandler i en konstruksjonsaktivitet?». I undersøkelsen av dette har jeg gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Jeg har benyttet videoopptak som datainnsamlingsmetode for å registrere både det verbale og det non-verbale. Gjennom en tematisk analyse fant jeg kjennetegn på elevenes språk og uttrykksmåte når de arbeidet med konstruksjonsaktiviteten. Kjennetegnene har jeg så drøftet opp mot Niss & Højgaard (2019) sin forståelse av matematisk kompetanse og kompetansebegrepet slik det uttrykkes i Læreplanen i matematikk (Kunnskapsdepartementet, 2019).
Gjennom analysearbeidet fant jeg to orienteringer blant elevenes uttrykk, disse er individorienterte og fellesskapsorienterte. Innenfor begge orienteringene varierer elevene i sine uttrykksmåter, studien fokuserer på uttrykksmåter som er verbale og kombinerte (verbale og non-verbale). Kjennetegn ved de individorienterte uttrykkene er at elevene forteller om ideer, eksperimenterer og kommenterer det som skjer. I de fellesskapsorienterte uttrykkene utfordrer og utvider elevene hverandre, visualiserer, kommenterer et matematisk innhold og reflekterer. Begge orienteringene kan knyttes til matematisk kompetanse. Studien identifiserer både representasjonskompetanse og kommunikasjonskompetanse i elevenes uttrykk. I de individorienterte uttrykkene viser elevene kompetanse gjennom å utvikle sin egen tenkning og forståelse. I de fellesskapsorienterte uttrykkene viser elevene kompetanse gjennom å delta i en felles meningsskaping. Uavhengig av hva som kjennetegner orienteringene, er begge sentrale i elevenes uttrykk av matematisk kompetanse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: