Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30453Date
2023-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet
måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre
har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle
innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget
innebærer disse kjerneelementene utforsking og problemløsning, modellering og anvendelser,
resonnering og argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og
generalisering og matematiske kunnskapsområder. Gjennom vårt studieløp har vi fått mye
kunnskap om utforsking i matematikk, samtidig som det har virket relativt fraværende under
tidligere praksisperioder. Dette vekket vår interesse; hva har nyutdannede og erfarne lærere
lært om undersøkende tilnærming til matematikk undervisning, bruker de det i sin egen
undervisning, og hva er deres tanker om tilnærmingen? Vi har dermed valgt å ta utgangspunkt
i en kvalitativ forskning i form av intervju med seks lærere på ungdomstrinnet, hvor tre av
lærerne er erfarne og tre av lærerne er nyutdannet, i et forsøk på å svare:
Hvilke faglige og pedagogiske perspektiver har nyutdannede og erfarne lærere når det
gjelder utforskende arbeid i matematikkundervisning på ungdomstrinnet?
Det vi undersøker gjennom denne studien er til hvilken grad lærere ble eksponert til
undersøkende tilnærming til undervisning gjennom utdanning, til hvilken grad de bruker det
selv i dag, og generelt deres tanker omkring bruk av undersøkende undervisning i
matematikk. Vi har valgt å ta utgangspunkt i en fenomenologisk studie – hvor målet er å se
læreres perspektiver som vi videre har analysert og tolket, og diskutert opp mot relevant teori.
Gjennom funn fra denne studien, viser alle deltakere en positiv holdning til undersøkende
undervisning. Videre viser studiet at blant de nyutdannede, hvor fagfornyelse ble innført mot
slutten av deres studieløp, ble de i liten grad eksponert til undersøkende undervisning. Blant
de erfarne lærerne, ble de kun eksponert i veldig liten grad, eller ikke i det hele tatt, til
undersøkende undervisning gjennom utdanning. Samtidig, viser studiet at de erfarne lærerne
bruker undersøkende undervisning i større grad enn de nyutdannede lærerne. Samtidig som
lærerne ser mange styrker, opplever de også mange utfordringer med bruk av undersøkende
undervisning, som diskuteres videre gjennom studien.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: