Lærer-foreldre-relasjoner under press
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31024Date
2013-10-01Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Bæck, Unn-Doris K.Abstract
Tema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan
forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til
foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse
av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene sine.
I denne artikkelen problematiseres lærer-foreldre-relasjonen gjennom å løfte fram en del problemstillinger som kan representere utfordringer for relasjonen. Tillit trekkes fram som et viktig fundament
for en god relasjon mellom lærer og forelder. Sosiale og kulturelle forskjeller som aktiveres i møtene
mellom utdanningssystem og foreldre kan utfordre denne. Fra lærernes perspektiv har foreldre andre
forventninger og krav til skolen og til lærerne enn tidligere, noe som kan øke presset i læreryrket.
Publisher
Cappelen Damm AkademiskCitation
Bæck UK. Lærer-foreldre-relasjoner under press :. Barn. 2013;31(4):77-87Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)