Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBæck, Unn-Doris K.
dc.date.accessioned2023-09-15T12:52:00Z
dc.date.available2023-09-15T12:52:00Z
dc.date.issued2013-10-01
dc.description.abstractTema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene sine. I denne artikkelen problematiseres lærer-foreldre-relasjonen gjennom å løfte fram en del problemstillinger som kan representere utfordringer for relasjonen. Tillit trekkes fram som et viktig fundament for en god relasjon mellom lærer og forelder. Sosiale og kulturelle forskjeller som aktiveres i møtene mellom utdanningssystem og foreldre kan utfordre denne. Fra lærernes perspektiv har foreldre andre forventninger og krav til skolen og til lærerne enn tidligere, noe som kan øke presset i læreryrket.en_US
dc.identifier.citationBæck UK. Lærer-foreldre-relasjoner under press :. Barn. 2013;31(4):77-87en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1099093
dc.identifier.doi10.5324/barn.v31i4.3750
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31024
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalBarn
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleLærer-foreldre-relasjoner under pressen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)