Fotballsigneringer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31033Date
2023-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Fotball er en sport med mange fans, men har over de siste tiårene blitt mer og mer preget av
høye overgangssummer. Konkurranse for de beste premiene er spisset enda mer. Dermed er
overganger blitt en svært viktig del av fotballhverdagen. Når en overgang blir betalt, vil jo
denne fotballspilleren ha en slags estimert markedsverdi tilknyttet seg. Dermed er
problemstillingen for denne forskningen:
«Hvordan faktorer involvert i fotballoverganger påvirker forskjellen mellom overgangssum
og markedsverdi»
I denne forskningen velger vi å bruke en kvantitativ metode. Samt er data brukt i denne
oppgaven klassifisert som sekundærdata. Vi dannet ut fra dette tre forskjellige modeller som
skulle gi innsikt i hvordan faktorer påvirker forskjellen mellom overgangssum og
markedsverdi. Dermed brukte vi regresjonsanalyse for å analysere våre faktorer i programmet
R i R-studio.
Ut fra resultatene av analysene gjorde vi flere interessante funn. Vi ser blant annet at økt
kompetanse gjennom flere spilte ligakamper vi gi økende forskjeller på overgangssum og
markedsverdi. Vi ser det samme for taktiske beslutninger vis en fotballklubb kjøper en spiss.
Er den taktiske beslutningen derimot å kjøpe en høyere rangert spiller, forventer vi å se
reduserende forskjeller mellom overgangssum og markedsverdi. Økonomiske fordeler ser ut
til å kunne skapes med å signere spillere med kortere kontrakter og i måneden januar. Dette er
fordi disse faktorene gir lavere forskjeller mellom overgangssum og markedsverdi. Når det
kommer til et fotballags prestisje virker det til at Juventus er en bedre forhandler enn Chelsea,
og i noen tilfeller Barcelona. Ettersom Juventus har reduserende forskjeller mellom
overgangssum og markedsverdi enn de andre lagene. Derimot virker det til Bayern Munich i
tilfeller er bedre forhandler enn Juventus, siden de til tider viser reduserende forskjell. Til slutt
fant vi at et fotballags finansielle posisjon kan skape økende forskjeller mellom
overgangssum og markedsverdi da økt tilskuertall ga høyere forskjell.
Stikkord: Fotball, fotballspiller, fotballsigneringer, overgangssummer og markedsverdi
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: