Flyr piloter "unfit"? En spørreundersøkelse og sammenlignende studie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31127Date
2023-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I en verden hvor antall flybevegelser er i økning etter noen år med pandemi er piloters helse og flysikkerheten igjen blitt et tema. Piloter som går på jobb til tross for at de burde holdt seg hjemme kan potensielt utgjøre en stor sikkerhetsrisiko for seg selv og alle andre om bord på samme fly. Denne oppgaven har derfor forsket på dette temaet, med problemstillingen "Flyr piloter «unfit», og finnes det en forskjell mellom kapteiner og styrmenn?"
For å svare på problemstillingen ble det utarbeidet en spørreundersøkelse som ble sendt ut til piloter i Norwegian i januar 2023, og spørsmålene tar for seg tidsrommet 01.12.2021 til 01.12.2022. Oppgaven bruker en deduktiv tilnærming, og viktige teoretiske begreper er presenteeism, fatigue, helsekrav, arbeidstider og selvevaluering. Det er gjennomført analyser av spørreundersøkelsen, samt dokumentanalyse av flere rapporter og tidligere forskning på tilhørende temaer for å se etter sammenhenger med egen undersøkelse. Tidligere forskning viser at piloter flyr «unfit», men det finnes lite forskning på forskjellen mellom kapteiner og styrmenn.
Denne oppgaven har gjennomført en spørreundersøkelse blant piloter i Norwegian for å studere om piloter flyr «unfit», og om det finnes en forskjell mellom kapteiner og styrmenn. Tidligere forskning har blitt analysert i arbeidet med oppgaven, og resultatene tyder på at piloter flyr «unfit». Det er derimot ikke mulig å finne en signifikant forskjell mellom kapteiner og styrmenn, men undersøkelsen og tidligere forskninger antyder at alder og erfaring har en påvirkning på valget om å melde seg «unfit» eller ikke. Oppgaven belyser problemstillingen rundt temaet «unfit», og foreslår videre forskning på organisatoriske faktorer og piloters mentale helse. Arbeidstidsordninger og hviletid er begreper som gjentar seg både gjennom denne oppgavens undersøkelse og tidligere forskning, og det tyder på at dagens regelverk ikke er tilstrekkelig tilpasset norske flyforhold.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: