Flyr piloter unfit? En spørreundersøkelse og sammenlignende studie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31128Date
2023-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I en verden hvor antall flybevegelser er i økning etter noen år med pandemi er piloters helse
og flysikkerheten igjen blitt et tema. Piloter som går på jobb til tross for at de burde holdt seg
hjemme kan potensielt utgjøre en stor sikkerhetsrisiko for seg selv og alle andre om bord på
samme fly. Denne oppgaven har derfor forsket på dette temaet, med problemstillingen Flyr
piloter «unfit», og finnes det en forskjell mellom kapteiner og styrmenn?
For å svare på problemstillingen ble det utarbeidet en spørreundersøkelse som ble sendt ut til
piloter i Norwegian i januar 2023, og spørsmålene tar for seg tidsrommet 01.12.2021 til
01.12.2022. Oppgaven bruker en deduktiv tilnærming, og viktige teoretiske begreper er
presenteeism, fatigue, helsekrav, arbeidstider og selvevaluering. Det er gjennomført analyser
av spørreundersøkelsen, samt dokumentanalyse av flere rapporter og tidligere forskning på
tilhørende temaer for å se etter sammenhenger med egen undersøkelse. Tidligere forskning
viser at piloter flyr «unfit», men det finnes lite forskning på forskjellen mellom kapteiner og
styrmenn.
Denne oppgaven har gjennomført en spørreundersøkelse blant piloter i Norwegian for å
studere om piloter flyr «unfit», og om det finnes en forskjell mellom kapteiner og styrmenn.
Tidligere forskning har blitt analysert i arbeidet med oppgaven, og resultatene tyder på at
piloter flyr «unfit». Det er derimot ikke mulig å finne en signifikant forskjell mellom
kapteiner og styrmenn, men undersøkelsen og tidligere forskninger antyder at alder og
erfaring har en påvirkning på valget om å melde seg «unfit» eller ikke. Oppgaven belyser
problemstillingen rundt temaet «unfit», og foreslår videre forskning på organisatoriske
faktorer og piloters mentale helse. Arbeidstidsordninger og hviletid er begreper som gjentar
seg både gjennom denne oppgavens undersøkelse og tidligere forskning, og det tyder på at
dagens regelverk ikke er tilstrekkelig tilpasset norske flyforhold.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: