Merkevareverdi til turklær fra et bærekraftig perspektiv
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31157Date
2023-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Oppgavens formål er å undersøke forbrukeres oppfatning av merkevareverdien til turklær fra
et bærekraftig perspektiv. Tematikken for studien ble valgt på bakgrunn av klesindustriens
miljøskadelige og sosiale påvirkning på dagens samfunn, samt en økende interesse blant
forbrukere om å eie nye og trendy turklær (Arrigo, 2020; Jacobs, 2018). Oppgaven har stor
relevans, da det i dagens forskningslitteratur eksisterer flere studier som undersøker
merkevareverdi og bærekraft i lys av klær, men ikke spesifikt for turklær. Denne studien
bidrar til å tette dette gapet, ved å undersøke hva som påvirker forbrukeres oppfatning av
merkevareverdi til turklær. Da det ligger flere bakenforliggende faktorer som skaper
merkevareverdi, blir betydningen av produktverdier, sosial norm, bærekraftsansvar og
personlige verdier undersøkt.
Studien benytter en kvantitativ metode, der datainnsamlingen ble gjennomført ved et
nettbasert spørreskjema basert på etablert teori om merkevareverdi og bærekraftsanasvar.
Totalt 187 respondenter svarte på undersøkelsen, der 135 var kvinner og 52 var menn.
Resultatene fra datainnsamlingen ble videre analysert med Statistical Package for the Social
Sciences (SPSS), supplert med støtteprogrammet Analysis of Moment Structures (AMOS).
Resultatene fra studien viser at bedriftens bærekraftsansvar ikke har en direkte signifikant
påvirkning på deres merkevareverdi, men påvirker merkevareverdi indirekte gjennom kvalitet
som en medierende variabel. Selv om bærekraftansvar også har en sterk relasjon til pris, har
ikke pris en signifikant relasjon til merkevareverdi og er av den grunn mindre sentral i forhold
til kvalitet. Sosial norm viser til en sterk og signifikant påvirkning på forbrukeres vurdering
av turklær sin merkevareverdi. Altruistiske og egoistiske verdier styrker oppfatningen av
merkets bærekraftsansvar, som videre påvirker kvalitet og pris.
Denne studien har til hensikt å øke forståelsen for hva som ligger til grunn for forbrukeres
vurdering og valg av et turklærmerke. Det legges et særlig fokus på bærekraft og
samfunnsansvar til produsenter av turklær ettersom dette er et svært dagsaktuelt tema i
turklærbransjen. Oppgavens bærekraftige perspektiv på forbrukeres verdievaluering av et
turklærmerke, vil av den grunn være spesielt av nytte for bransjen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: