ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læringsledelse gjennom strukturering av tid

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31249
Thumbnail
View/Open
article.pdf (160.7Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2020
Type
Chapter
Bokkapittel

Author
Olsen, Mirjam Harkestad
Abstract
En sentral oppgave for en lærer er å legge til rette for at elevene skal lære, også kalt læringsledelse. Å lede læring kan beskrives med utgangspunkt i tre momenter, ifølge Rasmussen (2005): 1) etablere og holde fast på fokus på undervisningens tema og oppgaver, 2) tilrettelegge undervisningen slik at den fremstår aktiverende og målrettet og 3) fremholde klare, eksplisitte standarder for elevenes besvarelser og produkter. En fellesnevner for disse tre momentene kan sies å være struktur og forutsigbarhet. Denne forståelsen forsterkes gjennom MacBeath og Dempsters (2009) fem prinsipper for læringsledelse: 1) søkelys på læring, 2) miljø for læring, 3) dialog om læring, 4) delt lederskap og 5) delt ansvar. Mitt hovedfokus i dette kapitlet vil ligge på MacBeath og Dempsters moment om å skape et miljø for læring.
Publisher
Cappelen Damm Akademisk
Citation
Olsen: Læringsledelse gjennom strukturering av tid. In: Olsen, Buli-Holmberg. Læringsledelse, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 101-121
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [666]
Copyright 2020 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)