Forutsetninger for skjønnsmessig handlingsrom i NAV
Abstract
Sikring av den enkelte brukers rettigheter og bistandsbehov fordrer at veilederne i NAV har et visst handlingsrom til individuelle vurderinger. I dette kapittelet undersøker vi hvordan formelle organisatoriske forhold kan begrense eller øke dette handlingsrommet. Det empiriske grunnlaget er en spørreundersøkelse fra NAV-kontorene i Troms og Finnmark. Resultatene viser at de ansatte er motiverte, relativt tilfredse og føler tilhørighet til NAV. De opplever også et visst handlingsrom med tanke på ressurser og arbeidsformer. Dersom den enkelte ansatte opplever etterspørsel etter sin kompetanse, tillit og forventninger om å ta dette handlingsrommet i bruk, vil det kunne bidra til at NAVs brukerrettede arbeid og beslutninger oppfyller instansens samfunnsoppdrag om overgang til arbeid og økonomisk sikring.
Publisher
Orkana forlagCitation
Nerskogen E, Kane AA: Forutsetninger for skjønnsmessig handlingsrom i NAV. In: Kane AA, Spjelkavik Ø. Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV, 2021. Orkana ForlagMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)