Digital aktivitetsplan som kommunikasjonsverktøy i arbeidsrettet bistand
Abstract
I dette kapittelet retter vi søkelyset mot bruk av digital aktivitetsplan i NAVs arbeidsrettede brukeroppfølging. På bakgrunn av intervjuer med ansatte ved to NAV-kontor i Nord-Norge i perioden der aktivitetsplanen ble digitalisert og mobilitetsløsning innført, har vi undersøkt veilederes handlingsrom for individuelt tilpasset arbeidsrettet oppfølging ved bruk av digital aktivitetsplan som kommunikasjonsverktøy. Informantene fremholder at digital aktivitetsplan gir mulighet for en mer dynamisk og umiddelbar kontakt og for en automatisk dokumentasjon av informasjon om brukers sak og situasjon. Vi fant at ansatte har et visst handlingsrom for å tilpasse sin kommunikasjon til den enkelte brukers situasjon og behov. Gjennom analyser av informantenes beskrivelser har vi drøftet hva digitaliseringen har betydd for ansattes organisering av oppfølgingsarbeidet og for deres kommunikasjon med sine brukere.
Publisher
Orkana forlagCitation
Eide LB, Kane AA: Digital aktivitetsplan som kommunikasjonsverktøy i arbeidsrettet bistand . In: Kane AA, Spjelkavik Ø. Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV, 2021. Orkana Forlag p. 313-329Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)