Intensjon til netthandel og fysisk handel
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31331Date
2023-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Koronapandemien førte til at flere konsumenter ble tvunget til å handle klær på nett, når fysiske butikker ble nedstengt. Dette har skapt en permanent effekt hvor man er blitt mer komfortable til å handle klær på nett, selv etter gjenåpning av fysiske butikker. I vår modell har ønsket vi å se på sensorisk stimulering, bekvemmelighet, kostnader og oppfattet risiko, og i hvor stor grad disse påvirker kjøpsintensjonen til forbrukere ved handel av klær i nettbutikk og i fysisk butikk. Bakgrunnen for valg av teorier og variabler er tatt fra tidligere studier som ser på samme tema. Data ble samlet inn ved bruk av elektronisk spørreundersøkelse som ble delt på Facebook til venner og familie, samt e-post til studenter ved Handelshøgskolen ved UiT. Vi fikk totalt 133 respondenter for netthandel og 142 respondenter for fysisk handel. Analysering av data ble gjort i IBM SPSS statistics, der vi først utførte eksplorerende faktoranalyse. Da fikk vi gjort justeringer for å styrke reliabilitet og validitet, samt utelatt elementer som ikke oppfylte kravene. Etter dette tok vi dataen videre til korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse. Vi har også presentert gjennomsnitt og standardavvik slik at vi kan se på en enklere måte hvordan kandidatene har svart på hvert spørsmål.
I resultatet kommer vi frem til at glede er den eneste variabelen som har en direkte positiv sammenheng med kjøpsintensjon ved handel av klær på nett, og glede har en positiv sammenheng med atmosfæren. For fysisk handel, kommer vi frem til at kostnader og tapsrisiko har henholdsvis positiv og negativ sammenheng med kjøpsintensjonen ved handel av klær. Dermed kan funnene bare bekrefte noen få hypoteser, men dette kan brukes for å støtte opp til andre lignende studier. Resultatene våre vil være relevant for bedrifter som selger klær, og ønsker flere kunder i nettbutikk og/eller i fysisk butikk.
Sentrale stikkord: Kjøpsintensjon, Online shopping, Offline shopping, Sensorisk stimulering, Bekvemmelighet, Kostnad, Oppfattet risiko
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: