Uteskole og psykososialt miljø. En kvalitativ studie av uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31665Dato
2023-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Opgård, BeateSammendrag
I denne masteroppgaven undersøkes sammenhenger mellom uteskole som læringsarena og det psykososiale miljøet i skolen. Temaene er valgt med bakgrunn i aktualiteten av uteskole og psykisk helse, som del av det psykososiale miljøet. I tillegg var en interesse for å oppnå økt forståelse for temaene også innvirkende. Formålet med studien har vært å belyse uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet gjennom følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter og utfordringer gir uteskole som læringsarena med tanke på tilrettelegging for et godt psykososialt miljø? Studien baserer seg på kvalitativt casedesign, der jeg med utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming har gjennomført observasjon av uteskoleøkter og intervjuer av rektor, lærere og elever ved 1-4.trinn. Samlet dannet dette studiens empiriske grunnlag. I analysedelen knytter jeg empiri og teori sammen og finner fram til følgende tre kjernekategorier: 1) skoleleder og læreres betydning for uteskole som helhetlig læring, 2) lærerens tilrettelegging og 3) elevenes læring. Kategoriene ble utgangspunktet for den videre presentasjonen og drøftingen av resultatene der jeg søkte å besvare forskningsspørsmålet. Funnene vitner om aspekter ved relasjon og fellesskap, erfaringer, og motivasjon og mestring som framtredende for uteskolens muligheter for tilrettelegging av et psykososialt miljø. I lys av det ble det knyttes særlige utfordringer ved uteskole mot de organisatoriske rammene i skolen, samt rektor og læreres kunnskap og interesse for uteskole.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: