Show simple item record

dc.contributor.advisorHuru, Hilja Lisa
dc.contributor.authorHermansen, Hendrik
dc.date.accessioned2023-11-07T10:21:32Z
dc.date.available2023-11-07T10:21:32Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen: - Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen? Følgende forskningsspørsmål ble utformet for å kunne besvare problemstillingen: - Hva kan fordelene og eventuelt ulempene være ved å implementere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen? - Hvilke muligheter tenker lærerne at de har for å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen? - Hva kan hindre en i å bruke kvensk kulturelt innhold i undervisningen? For å besvare problemstillingen ble det brukt kvalitativ metode med semi-strukturert intervju. Utvalgt på tre lærere besto av to lærere som jobbet i skolen, og en som hadde jobbet som lærer, men var ikke lenger aktiv i yrket. kriteriene for utvalget var at lærerne måtte ha erfaring fra en skole som ligger innenfor kjerneområdene for kvensk kultur, og det andre kriteriet var at de hadde undervist i matematikk. Funnene i studien viser at ingen av lærerne inkluderer kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen. Lærerne ser fordeler ved inkludering, som læringsutbytte, relevans, og variasjon i matematikkundervisningen. Samtidig viser funnene at utfordringer som kunnskap om kvensk, kompetanse til å implementere det i undervisningen på en god måte, ressurser, og at kvensk er et betent tema i samfunnsdebatten. Funnene viser også en evne og vilje til å se muligheter som gjør at man kan inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31695
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleUtforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)