Show simple item record

dc.contributor.advisorBakland, Maria
dc.contributor.authorBlickfeldt, Thomas
dc.date.accessioned2023-12-19T06:40:50Z
dc.date.available2023-12-19T06:40:50Z
dc.date.issued2022-05-04en
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt: Helsepersonell står i mange utfordringer og har utfordrende arbeidsdager. De jobber tverrfaglig og har samtidig mye ansvar. Mange beskriver stort arbeidspress, psykisk belastning, vold og trusler. Mangelen på helsepersonell er økende samtidig som mange slutter i helsevesenet etter kort tid. Mange bruker humor, sort- og galgenhumor som mestringsstrategier i ulike sammenhenger som for eksempel for å forebygge utbrenthet og for å lette på den psykiske belastningen i arbeidshverdagen. De bruker humor, sort- og galgenhumor i relasjonsbygging og for å bedre arbeidsmiljøet. Hvilke mestringsstrategier helsepersonell bruker og hvilke erfaringer de har med bruk av sort- og galgenhumor er ikke så godt belyst av forskning i Norge. Internasjonalt finnes det mer forskning som peker i forskjellige retninger hvordan humor, og sort- og galgenhumor blir brukt som en mestringsstrategi for å håndtere stress, for å minske den psykiske belastningen og for å bedre egen helse, samt i relasjonsbygging. Hensikten er å se hvilke erfaringer helsepersonell har med bruk av humor i Tverrfaglig spesialisert rusbehandling som mestringsstrategi. Problemstilling: Hvilke erfaringer har helsepersonell i tverrfaglig spesialisert rusbehandling med bruk av humor, sort- og galgenhumor som mestringsstrategi? Metode: Studien er kvalitativ og data har blitt samlet inn ved hjelp av fire semi-strukturerte forskningsintervju. Datamaterialet har blitt analysert ved hjelp av stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI). Resultater og konklusjon: Resultatene fra studien viser at helsepersonell bruker humor i mange forskjellige kontekster. Bruk av humor i arbeidshverdagen kan lette på stemningen og hjelpe på psyken for å forebygge psykiske belastninger og for å bedre arbeidsmiljøet. Humor i relasjonsbygging blant kollegaer og pasienter bruker man for å ha det gøy. Samtidig har de også noen negative erfaringer og ser konsekvenser ved bruk av humor, som for eksempel når den misforstås. De mener likevel den sjeldent er ødeleggende. Humor som ressurs er stigmatisert og den er lite anerkjent som kunnskap. Helsepersonell føler på skam hvis de blir kritisert for å ha brukt humor som har fått feil utfall og kan føle at det blir satt spørsmålstegn ved deres profesjonalitet. Nøkkelord: Helsepersonell, psykisk helse, humor, sort humor, galgenhumor, mestringsstrategi, tverrfaglig spesialisert rusbehandling.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32137
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3965
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829en_US
dc.titleMå du - for å overleve i yrket som helsepersonell - ha en rå, men frisk sans for humor? En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med å bruke humor, sort- og galgenhumor som mestringsstrategi i tverrfaglig spesialisert rusbehandling.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)