Er det forskjell i motoriske kvaliteter hos barn med ADHD og andre barn med oppmerksomhetsvansker, undersøkt med motoriske tester?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/32210Date
2023-05-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Timland, Anne-CathrineAbstract
Sammendrag
Bakgrunn: 80 % av barn med ADHD har muligens motoriske vansker som påvirker hverdagen. Forskning viser motoriske vansker som kanskje ikke avdekkes av vanlige motoriske tester og barna er tilsynelatende er motorisk flinke.
FORSKNINGSSPØRMÅL: Er det forskjell i motoriske kvaliteter hos barn med ADHD og andre barn med oppmerksomhetsvansker, undersøkt med motoriske tester?
Metode: Studien er en kvantitativ, ikke eksperimentell, tverrsnittstudie. 236 barn i alderen 8-12 år med oppmerksomhetsvansker ble undersøkt med «Motorisk funksjonsnevrologisk undersøkelse» (MFNU) og «Nevromotorisk undersøkelse for barn og ungdom fra 4 til 16 år» (NUBU 4-16). Gjennomsnittsresultatene av testene ble delt i 2 grupper (barn med ADHD og barn uten ADHD). Resultatene ble analysert deskriptivt og med Mann-Whitney U test for å undersøke forskjeller mellom gruppene.
Resultat: Resultatene kan tyde på motoriske vansker hos barna med ADHD som er mindre framtredende hos andre barn med oppmerksomhetsvansker.
Resultatene viser finmotoriske vansker som kan være knyttet opp til soft-signs. Øye-hånd koordinasjon, timing av bevegelsen, tempo og presisjon, tonus-regulering i form av inhiberende muskelaktivitet som start-stopp og forøket tonus.
Studien finner ingen forskjell mellom gruppene med hensyn til statisk og dynamisk balanse.
De motoriske vanskene hos barn med ADHD skyldes tilsynelatende ikke oppmerksomhetsvansker.
Konklusjon: Studien viser at barn med ADHD muligens har særegne motoriske vansker sammenlignet med andre barn med oppmerksomhetsvansker.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: