Diagnose som verktøy for mestring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32517Dato
2023Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Sammendrag
I denne artikkelen utforsker vi spørsmålet: Hvordan opplever kvinner med sen ADHD-diagnose at diagnose kan bidra til å forstå seg selv og tilrettelegge for valg som fremmer god helse? I studien er det benyttet en flermetodisk tilnærming med digitalt spørreskjema, semistrukturerte intervjuer og fokusgruppeintervju. Tema har blant annet vært betydningen av diagnose. Sentrale funn er at diagnose oppleves som en lettelse og bidrar til livsmestring. Samtidig uttrykkes det skepsis både til om barn bør vite sin diagnose og om lærere skal informeres om nevroutviklingsforstyrrelser. Dette begrunnet i faren for stigma.
Beskrivelse
Manuscript version, submitted to https://psykisk-kommune.no/.
Sitering
Jakobsen, Olsen. Diagnose som verktøy for mestring. Psykologi i kommunen (PIK). 2023;1Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)