dc.contributor.author | Jakobsen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Olsen, Mirjam Harkestad | |
dc.date.accessioned | 2024-01-16T13:05:45Z | |
dc.date.available | 2024-01-16T13:05:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen utforsker vi spørsmålet: Hvordan opplever kvinner med sen ADHD-diagnose at diagnose kan bidra til å forstå seg selv og tilrettelegge for valg som fremmer god helse? I studien er det benyttet en flermetodisk tilnærming med digitalt spørreskjema, semistrukturerte intervjuer og fokusgruppeintervju. Tema har blant annet vært betydningen av diagnose. Sentrale funn er at diagnose oppleves som en lettelse og bidrar til livsmestring. Samtidig uttrykkes det skepsis både til om barn bør vite sin diagnose og om lærere skal informeres om nevroutviklingsforstyrrelser. Dette begrunnet i faren for stigma. | en_US |
dc.description | Manuscript version, submitted to <a href=https://psykisk-kommune.no/>https://psykisk-kommune.no/</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Jakobsen, Olsen. Diagnose som verktøy for mestring. Psykologi i kommunen (PIK). 2023;1 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2225162 | |
dc.identifier.issn | 1892-3364 | |
dc.identifier.issn | 2535-7581 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32517 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.journal | Psykologi i kommunen (PIK) | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Special needs education: 282 | en_US |
dc.subject | ADHD / ADHD | en_US |
dc.subject | Gjennomføring i videregående skole / High school drop out | en_US |
dc.subject | Psykisk helse / Psykisk helse | en_US |
dc.title | Diagnose som verktøy for mestring | en_US |
dc.type.version | submittedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |