Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøier, Jorun
dc.date.accessioned2011-04-29T10:20:18Z
dc.date.available2011-04-29T10:20:18Z
dc.date.issued2007-04
dc.description.abstractDenne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring?en
dc.identifier.isbn978-82-7389-117-4
dc.identifier.issn0809-8026
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3261
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2992
dc.language.isonoben
dc.publisherEureka Forlag, Høgskolen i Tromsøen
dc.relation.ispartofseriesEureka Forskningsserie, nr 1 (2007)en
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.titleLese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiven
dc.typeBooken
dc.typeBoken


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel