dc.contributor.author | Aulstad, Johan Greger | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T14:13:35Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T14:13:35Z | |
dc.date.issued | 2023-12-04 | |
dc.description.abstract | Artikkelen redegjør for hvordan synet på allmennhetens innsynsrett og behovet for å redusere forvaltningens arbeidsbyrde har endret seg over tid. I dag kommer spenningen mellom innsynsretten og forvaltningens arbeidsbyrde opp i form av spørsmålet om hvilke krav som stilles til forvaltningens saksbehandlingstid for innsynskrav. I Norge er reglene som regulerer kravene til forvaltningens saksbehandlingstid, skjønnsmessig utformet. Dette har gitt opphav til en rekke uttalelser fra Sivilombudet. Artikkelforfatteren tar til orde for at Norge bør innføre regler om maksimal saksbehandlingstid for innsynskrav etter mønster av Europaparlaments- og rådsdirektiv 2019/1024 artikkel 4 nr. 2. | en_US |
dc.identifier.citation | Aulstad JG. Innsynsrett og forvaltningens arbeidsbyrde. Kritisk juss. 2023;49(4):187-221 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2208624 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/kj.49.4.1 | |
dc.identifier.issn | 0804-7375 | |
dc.identifier.issn | 2387-4546 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32678 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | Kritisk juss | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.title | Innsynsrett og forvaltningens arbeidsbyrde | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |