Show simple item record

dc.contributor.advisorOlufsen, Magne
dc.contributor.authorLandrø, Jenny
dc.date.accessioned2024-03-05T09:03:23Z
dc.date.available2024-03-05T09:03:23Z
dc.date.issued2023-05-30en
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet på bakgrunn av interesse og nysgjerrighet rundt praktiske undervisningsmåter. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan ungdomsskolelærere benytter seg av praktiske aktiviteter og for- og etterarbeid for å fremme elevenes faglige forståelse. Studien er utført ved analyse av LISSI-studien sitt videomateriale av norsk naturfagundervisning på ungdomstrinnet. Analysen bestod av en kvalitativ videoanalyse av fire undervisningsøkter og foregikk i to deler. Del 1 hadde fokus på lærernes tidsbruk og del 2 hadde fokus på lærernes undervisningsstrategier og metoder. Hensikten med analysen var å belyse lærernes prioritering av tid til for- og etterarbeid under den praktiske undervisningen og hvilke undervisningsstrategier og metoder lærerne benyttet seg av for å knytte fagstoffet til den praktiske aktiviteten. Hovedfunnene i studien viste at alle de fire underviserne prioriterte tid til for- og etterarbeid over den praktiske aktiviteten. Dette var tydelig da den praktiske aktiviteten tok minst tid i alle undervisningsøktene. I det andre funnet kom det frem at den praktiske aktiviteten var den undervisningsdelen som inneholdt minst faglig fokus. Begrunnelsen for dette var at lærerne ikke fikk like mye tid til å bruke faglige undervisningsmetoder underveis i aktiviteten fordi de måtte hjelpe elevene med selve gjennomføringen. Det siste funnet belyste alle de ulike strategiene og metodene læreren benyttet seg av for å knytte fagstoffet til den praktiske aktiviteten. Disse strategiene og metodene ble oppsummert som: tydelige mål for økten og aktiviteten, begrepslære, koblinger til tidligere undervisning og faglige samtaler med elevene. Jeg ønsker at denne studien skal bidra med gode eksempler og til å øke kunnskapen om hvordan lærerne bruker praktisk undervisning for å fremme faglig forståelse, med spesielt fokus på for- og etterarbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33112
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDKJE-3907
dc.subjectPraktisk arbeiden_US
dc.subjectForarbeiden_US
dc.subjectNaturfagundervisningen_US
dc.subjectEtterarbeiden_US
dc.titleBetydningen av for- og etterarbeid for å fremme faglig forståelse under praktisk kjemiundervisning på ungdomstrinneten_US
dc.typeMaster thesis
dc.typeMastergradsoppgave


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)