Show simple item record

dc.contributor.authorJakobsen, Yvonne
dc.contributor.authorOlsen, Mirjam Harkestad
dc.date.accessioned2024-04-03T08:30:27Z
dc.date.available2024-04-03T08:30:27Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer hvordan ungdom begrunner sitt valg om å fullføre eller avslutte videregående opplæring før fullgått tid og hvordan de opplever at deres psykiske helseutfordringer påvirker deres livsmestring knyttet til utdanning. Ved hjelp av en spørreundersøkelse, individuelle forskningsintervju og fokusgruppeintervju er spørsmålene søkt besvart. Datamaterialet tydeliggjør betydningen av egne ressurser i et samspill med støtte fra omgivelsene. Resultatene fra studien er derfor diskutert med utgangspunkt i teori om resiliens og teori om personal agency. Sentrale funn er at støtte fra omgivelsene har stor betydningen i spørsmålet om gjennomføring, men at skolen har liten handlingskompetanse overfor alvorlig psykisk sykdom.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.utdanningsnytt.no/spesialpedagogikk>https://www.utdanningsnytt.no/spesialpedagogikk</a>.en_US
dc.identifier.citationJakobsen, Olsen. Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring. Spesialpedagogikk. 2023;2023(01):36-50en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2124725
dc.identifier.issn0332-8457
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33307
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUtdanningsforbundeten_US
dc.relation.journalSpesialpedagogikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Special needs education: 282en_US
dc.subjectADHD / ADHDen_US
dc.subjectGjennomføring i videregående skole / High school drop outen_US
dc.subjectPsykisk helse / Psykisk helseen_US
dc.subjectResiliens / Resilienceen_US
dc.subjectSpesialpedagogikk / Special Needs Educationen_US
dc.titleResiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæringen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record