dc.contributor.author | Jakobsen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Olsen, Mirjam Harkestad | |
dc.date.accessioned | 2024-04-03T08:30:27Z | |
dc.date.available | 2024-04-03T08:30:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.description.abstract | Artikkelen diskuterer hvordan ungdom begrunner sitt valg om å fullføre eller avslutte videregående opplæring før fullgått tid og hvordan de opplever at deres psykiske helseutfordringer påvirker deres livsmestring knyttet til utdanning. Ved hjelp av en spørreundersøkelse, individuelle forskningsintervju og fokusgruppeintervju er spørsmålene søkt besvart. Datamaterialet tydeliggjør betydningen av egne ressurser i et samspill med støtte fra omgivelsene. Resultatene fra studien er derfor diskutert med utgangspunkt i teori om resiliens og teori om personal agency. Sentrale funn er at støtte fra omgivelsene har stor betydningen i spørsmålet om gjennomføring, men at skolen har liten handlingskompetanse overfor alvorlig psykisk sykdom. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://www.utdanningsnytt.no/spesialpedagogikk>https://www.utdanningsnytt.no/spesialpedagogikk</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Jakobsen, Olsen. Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring. Spesialpedagogikk. 2023;2023(01):36-50 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2124725 | |
dc.identifier.issn | 0332-8457 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33307 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Utdanningsforbundet | en_US |
dc.relation.journal | Spesialpedagogikk | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Special needs education: 282 | en_US |
dc.subject | ADHD / ADHD | en_US |
dc.subject | Gjennomføring i videregående skole / High school drop out | en_US |
dc.subject | Psykisk helse / Psykisk helse | en_US |
dc.subject | Resiliens / Resilience | en_US |
dc.subject | Spesialpedagogikk / Special Needs Education | en_US |
dc.title | Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |