Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33307Dato
2023Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Artikkelen diskuterer hvordan ungdom begrunner sitt valg om å fullføre eller avslutte videregående opplæring før fullgått tid og hvordan de opplever at deres psykiske helseutfordringer påvirker deres livsmestring knyttet til utdanning. Ved hjelp av en spørreundersøkelse, individuelle forskningsintervju og fokusgruppeintervju er spørsmålene søkt besvart. Datamaterialet tydeliggjør betydningen av egne ressurser i et samspill med støtte fra omgivelsene. Resultatene fra studien er derfor diskutert med utgangspunkt i teori om resiliens og teori om personal agency. Sentrale funn er at støtte fra omgivelsene har stor betydningen i spørsmålet om gjennomføring, men at skolen har liten handlingskompetanse overfor alvorlig psykisk sykdom.
Beskrivelse
Forlag
UtdanningsforbundetSitering
Jakobsen, Olsen. Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring. Spesialpedagogikk. 2023;2023(01):36-50Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)