Barnehagelærere med ny identitet. Ikke lenger profesjonsnomader?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33345Date
2023-08-15Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Abstract
When professionals leave the profession for which they were trained, it is reasonable to assume that society has a challenge. Important theoretical and practical expertise and knowledge leave the sector. Often, escape routes from a profession are also a signal that those who are professionally educated are not satisfied with the working conditions at their workplace - a signal of an identity crisis in the profession. Pre-school or kindergarten teachers in Norway were for a long time a professional group that left their profession - they were nomads of professions. A study from 2015 (Gulbrandsen 2015) showed that kindergarten teachers stopped quitting. The nomad character for Norwegian pre-school teachers became weaker. Guldbrandsen concludes that the change can be explained by a strengthened societal recognition of the professional group's contribution and expertise. The professional identity gained legitimacy in the occupational group's surroundings. This article is based on findings from extensive follow-up research for the reform of Norwegian kindergarten teacher training - the BLU reform from 2014 to 2016. The survey provided extensive data material with answers from students for 3 years over the entire reform period. Our findings indicate that attitudes and values among the students - future professionals - can contribute to the nomadic character of the kindergarten teaching profession remaining low in the future as well. One factor that contributes strongly to explaining variation is the distinction between intrinsic and extrinsic motivation. The students in our selection are strongly internally motivated. The heart beats for the children. No other factor provides a stronger explanatory power than this one. Når mange profesjonsutøvere slutter i yrket de er utdannet for, er det rimelig å anta at samfunnet har en utfordring. Viktig teoretisk og praksis kompetanse forsvinner fra sektoren. Ofte er flukt fra et yrke også et signal om at de som er profesjonsutdannet ikke er tilfreds med arbeidsforholdene på og/eller arbeidsbetingelsene ved sin arbeidsplass – tegn på identitetskrise. Førskolelærere i Norge var lenge en yrkesgruppe som forlot sitt yrke – de var kompetansenomader. En studie fra 2015 (Gulbrandsen 2015) viste at barnehagelærerne sluttet å slutte. Nomadekarakteren for norske førskolelærere ble svakere. Gulbrandsens konkluderer med at endringen kan bli forklart av en styrket samfunnsmessig anerkjennelse av yrkesgruppens bidrag og kompetanse. Profesjonsidentiteten fikk legitimitet i yrkesgruppens omgivelser. Denne artikkel bygger på funn fra omfattende følgeforskning for reformen av norsk barnehagelærerutdanning - BLUreformen fra 2014 til 2016. Undersøkelsen gav et omfattende datamateriale med svar fra studenter i 3 år over hele reformperioden. Våre funn indikerer at holdninger og verdier blant studentene – fremtidige yrkesutøvere - kan bidra til at nomadekarakteren av barnehagelærerprofesjonen kan holde seg lav også i fremtiden. En faktor som bidrar sterk til å forklare variasjon er skillet mellom indre og ytre motivasjon. Studentene i vårt utvalg er sterkt indre-motivert. Hjertet banker for barna. Ingen andre faktorer gir sterkere forklaringskraft enn denne.
Publisher
VIA University College, DenmarkCitation
Skauge, Ødegaard, Kvitastein. Barnehagelærere med ny identitet. Ikke lenger profesjonsnomader? Tom Skauge, Elin Eriksen Ødegaard & Olav Kvitastein. Tidsskrift for professionsstudier. 2023Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)