Understanding and investigating how parental smartphone use affects the parent-child relationship and child development, when the child is 0-5 years old.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33676Date
2023-05-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Bjørkmann, LoneAbstract
Denne studien utforsker hvordan foreldres smarttelefonbruk påvirker foreldre-barn-relasjonen og barns utvikling, når barnet er i alderen 0-5 år. Det ble utført en kunnskapsoppsummering i form av en kartleggingsoversikt (engelsk: scoping review), hvor målet var å ta et steg tilbake og kartlegge og narrativt beskrive eksisterende forskningsgrunnlag per desember 2022, ettersom tidligere systematiske oversikter hadde funnet inkonsistente resultater og ikke dekket fagfeltets kunnskapsbehov. Studien gjorde en innholdsanalyse av 32 dokumenter, som framkom av et bredt databasesøk og litteraturutvalg i henhold til inklusjons- og eksklusjonskriterier. Analysen fant at foreldres smarttelefonbruk hadde negative konsekvenser for barnet og forholdet mellom foreldre og barn, hvis de ble brukt på en upassende måte. Barn opplevde mer uro og stress på grunn av foreldres smarttelefonbruk, samt følelsesmessige og atferdsmessige problemer. Foreldres sensitivitet og reaksjonsevne ble også negativt påvirket, noe som kan påvirke tilknytningskvaliteten mellom foreldre og barn negativt over tid, og dermed også negativt påvirke barnets utvikling. Hvis foreldres smarttelefonbruk er hyppig og overdreven, kan den påvirke synkroniteten mellom foreldre og barn, felles oppmerksomhet og opplevelser som kunne gitt kognitiv vekst for barnet, ved å forstyrre samspillet mellom foreldre og barn og fortrenge tid som skulle vært brukt med barnet. Kartleggingsoversikten identifiserte teorier, konseptuelle rammer og empirisk forskning som kan hjelpe til med å forstå og undersøke foreldres smarttelefonbruk videre. Implikasjoner for videre forskning ble diskutert. This study explores how parental smartphone use affects the parent-child relationship and child development, when the child is aged 0-5 years. A knowledge summary was carried out in the form of a scoping review, where the aim was to take a step back to map and narratively describe the existing research as of December 2022, because previous systematic reviews had found inconsistent results and did not cover the knowledge needs of the research field. The study carried out a content analysis of 32 documents, which emerged from a broad database search and literature selection according to inclusion and exclusion criteria. The analysis found that parental smartphone use had negative consequences for the child and the parent-child relationship, if used inappropriately. Children were found to experience more distress because of parental smartphone use, as well as emotional and behavioural problems. Parents' sensitivity and responsiveness were also negatively affected, which can negatively affect the quality of attachment between parents and children over time, and thus also negatively affect the child's development. If parental smartphone use is frequent and excessive, it can affect parent-child synchrony, joint attention and experiences that could have provided cognitive growth for the child, by disrupting the interaction between parent and child and displacing time that should have been spent with the child. The scoping review identified theories, conceptual frameworks, and empirical research that can help further understand and investigate parental smartphone use. Implications for further research were discussed.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Child labour in Bhutan : the challenges of implementing child rights in Bhutan
Chhetri, Kishore Kumar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-29)This dissertation attempts to contextualize the practice of child labour in Bhutan by examining various socio-economic and cultural aspects. By reviewing the United Nations Convention on the Rights of the Child, this dissertation looks into the policies, Acts and strategies adopted by the Royal Government of Bhutan in reducing child labour. It describes various characteristics of child labour in ... -
Child labour and the violation of child rights : a case of child workers on tea and tobacco plantations in Malawi
Makwinja, Simon Matthias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-28)The study attempts to determine the extent to which child labour constitutes a violation of child rights. The international documents, especially the CRC, depart from the universal conception of childhood, making children all over the world the same and deserving similar treatment, more so claiming their rights. Using the case of child workers on tea and tobacco estates in Malawi, it examines the ... -
Barns menneskerettslige krav på beskyttelse – En sammenligning av juridiske rammer for bekymringsmelding og undersøkelse i Norge og England
Kane, Aina Aune (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)Barnets rett til beskyttelse skal ifølge FNs Konvensjon om barnets rettigheter (Barnekonvensjonen 1989) fremmes gjennom både lovgivning og myndighetsutøvelse. Både England og Norge har ratifisert barnekonvensjonen, og har nasjonale lover som skal sikre barnets beskyttelse mot vold og omsorgssvikt gjennom at bekymringsverdige forhold blir meldt fra om og undersøkt av ansvarlige myndigheter. Begge ...