dc.contributor.advisor | Vårheim, Andreas | |
dc.contributor.author | Bjørkmann, Lone | |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T12:26:43Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T12:26:43Z | |
dc.date.issued | 2023-05-31 | en |
dc.description.abstract | Denne studien utforsker hvordan foreldres smarttelefonbruk påvirker foreldre-barn-relasjonen og barns utvikling, når barnet er i alderen 0-5 år. Det ble utført en kunnskapsoppsummering i form av en kartleggingsoversikt (engelsk: scoping review), hvor målet var å ta et steg tilbake og kartlegge og narrativt beskrive eksisterende forskningsgrunnlag per desember 2022, ettersom tidligere systematiske oversikter hadde funnet inkonsistente resultater og ikke dekket fagfeltets kunnskapsbehov. Studien gjorde en innholdsanalyse av 32 dokumenter, som framkom av et bredt databasesøk og litteraturutvalg i henhold til inklusjons- og eksklusjonskriterier. Analysen fant at foreldres smarttelefonbruk hadde negative konsekvenser for barnet og forholdet mellom foreldre og barn, hvis de ble brukt på en upassende måte. Barn opplevde mer uro og stress på grunn av foreldres smarttelefonbruk, samt følelsesmessige og atferdsmessige problemer. Foreldres sensitivitet og reaksjonsevne ble også negativt påvirket, noe som kan påvirke tilknytningskvaliteten mellom foreldre og barn negativt over tid, og dermed også negativt påvirke barnets utvikling. Hvis foreldres smarttelefonbruk er hyppig og overdreven, kan den påvirke synkroniteten mellom foreldre og barn, felles oppmerksomhet og opplevelser som kunne gitt kognitiv vekst for barnet, ved å forstyrre samspillet mellom foreldre og barn og fortrenge tid som skulle vært brukt med barnet. Kartleggingsoversikten identifiserte teorier, konseptuelle rammer og empirisk forskning som kan hjelpe til med å forstå og undersøke foreldres smarttelefonbruk videre. Implikasjoner for videre forskning ble diskutert. | en_US |
dc.description.abstract | This study explores how parental smartphone use affects the parent-child relationship and child development, when the child is aged 0-5 years. A knowledge summary was carried out in the form of a scoping review, where the aim was to take a step back to map and narratively describe the existing research as of December 2022, because previous systematic reviews had found inconsistent results and did not cover the knowledge needs of the research field. The study carried out a content analysis of 32 documents, which emerged from a broad database search and literature selection according to inclusion and exclusion criteria. The analysis found that parental smartphone use had negative consequences for the child and the parent-child relationship, if used inappropriately. Children were found to experience more distress because of parental smartphone use, as well as emotional and behavioural problems. Parents' sensitivity and responsiveness were also negatively affected, which can negatively affect the quality of attachment between parents and children over time, and thus also negatively affect the child's development. If parental smartphone use is frequent and excessive, it can affect parent-child synchrony, joint attention and experiences that could have provided cognitive growth for the child, by disrupting the interaction between parent and child and displacing time that should have been spent with the child. The scoping review identified theories, conceptual frameworks, and empirical research that can help further understand and investigate parental smartphone use. Implications for further research were discussed. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33676 | |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MDV-3950 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310 | en_US |
dc.subject | Kartleggingsoversikt | en_US |
dc.subject | Scoping review | en_US |
dc.subject | Kunnskapsoppsummering | en_US |
dc.subject | Knowledge synthesis | en_US |
dc.subject | Foreldres smarttelefonbruk | en_US |
dc.subject | Parental smartphone use | en_US |
dc.subject | Foreldres sensitivitet og reaksjonsevne | en_US |
dc.subject | Parental sensitivity and responsiveness | en_US |
dc.subject | Barns utvikling | en_US |
dc.subject | Child development | en_US |
dc.subject | Tilknytning | en_US |
dc.subject | Attachment | en_US |
dc.subject | Distraksjon | en_US |
dc.subject | Distraction | en_US |
dc.subject | Barnets følelsesmessige og atferdsmessige problemer | en_US |
dc.subject | Child emotional and behavioural problems | en_US |
dc.subject | Felles oppmerksomhet | en_US |
dc.subject | Mutual gaze | en_US |
dc.subject | Indre arbeidsmodell | en_US |
dc.subject | Inner working model | en_US |
dc.subject | Technoference | en_US |
dc.subject | Technoference | en_US |
dc.subject | Problematisk bruk av smarttelefon | en_US |
dc.subject | Problematic phone use | en_US |
dc.subject | Oppmerksomhet | en_US |
dc.subject | Attention | en_US |
dc.title | Understanding and investigating how parental smartphone use affects the parent-child relationship and child development, when the child is 0-5 years old. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |