Desentralisert lærerutdanning i nord : fra nødløsning til fullverdig alternativ
Abstract
De gode resultatene av en sterkere vektlegging på en praksisorientert lærerutdanning representerer et betydelig utviklingspotensial for lærerutdanning generelt. Den desentraliserte utdanninga opplevdes som – og var – relevant og meningsfull for alle aktører.
I NOKUT’s vurdering av den stasjonære allmennlærerutdanninga i 2006 gir studentene uttrykk for at praksisopplæringa forbereder dem for dårlig til yrket. Nyutdannede lærere hevder ofte at de får et ”praksissjokk” når de begynner som lærere. Da de første kullene innenfor
desentralisert lærerutdanning ble uteksaminert, var det nettopp praksisrelevansen både studenter, veiledere, rektorer og skolesjefer trakk fram som styrken ved modellen. Kan dette ha noe med balansen mellom teori og praksis i utdanninga å gjøre? Forholdet mellom tid til teori og tid til praksis var i de første kullene ganske forskjellig
i den etablerte lærerutdanninga sammenlignet med desentralisert utdanning. I den desentraliserte
utdanninga var det tre ganger så mye tid avsatt til praksis. Dette var den store forskjellen på den nye og den etablerte lærerutdanninga.
Denne boka handler om de mulighetene som ligger i et praksisforankret læringsmiljø. Erfaringer fra noen desentraliserte lærerutdanningstiltak formidles fra personer med ulike faglige ståsted.
Publisher
Eureka Forlag, Høgskolen i TromsøSeries
Eureka Diverse, nr 2 (2007)Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: