Show simple item record

dc.contributor.advisorJohansen, Åse-Mette
dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.authorForshaug, Sigrid
dc.contributor.authorSørensen, Trine Jeanette
dc.date.accessioned2024-06-25T05:42:29Z
dc.date.available2024-06-25T05:42:29Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om erfaringer med overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse. Vi skal undersøke denne overgangen fra elev-, lærer- og skolelederperspektivet. Studien ser altså på en og samme overgang, men fra ulike perspektiver med ulike roller i skolen. Empirien i studien baserer seg på tre kvalitative forskningsintervjuer, ett intervju per deltakerkategori. Vi har analysert deltakernes erfaringer knyttet til teoretiske begreper som overgangen, språklige barrierer og investering. Vår studie indikerer at overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse kan representere både utfordringer og positive opplevelser. Hovedfunnene i studien viser blant annet at språkbarrierene og mangel på ressurser framstår som sentrale hindringer i overgangsprosessen for både lærere og elever. Et sentralt funn i henhold til elevperspektivet er språkbarrierer knyttet til ungdoms varierte språkpraksiser. Prosjektet peker også på overordnede strukturelle problemer i skolesystemet, som mangel på konkrete føringer i styringsdokumenter og kommunale retningslinjer for de minoritetsspråklige elevene. Hovedfokuset i denne oppgaven er likevel på de personlige erfaringene deltakerne i prosjektet fremmer. Formålet med denne masteroppgaven er å kartlegge erfaringene til en person i skoleledelsen, en lærer og en elev som alle har erfaring med denne overgangen. Målet er å oppnå en dypere forståelse av hvordan overgangsprosessen oppleves og fungerer i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33902
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3982
dc.subjectMinoritetsspråklige eleveren_US
dc.titleOvergangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangenen_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)