Motivasjon i motstand : En studie av den komplekse skjønnlitteraturens vilkår i norskundervisningen på mellomtrinnet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34000Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Jacobsen, Ingrid KarolineAbstract
Denne studien har til hensikt å belyse vilkårene til den komplekse skjønnlitteraturen i norskundervisningen på mellomtrinnet. I denne undersøkelsen har jeg tilnærmet meg dette fenomenet ved hjelp av tre ulike metoder. Den første delen av undersøkelsen innebærer en læreplananalyse, der jeg har undersøkt dens legitimering av kompleks skjønnlitteratur i «om faget» og gjennom to kompetansemål. Analysen viser at læreplanverket gir et stort mulighetsrom og åpner for arbeid med litteratur av mer kompleks art. En kvantitativ innholdsanalyse av et utvalg læreverk for mellomtrinnet viser at bøkene gjennom vekting av utdrag som er tatt ut av sin helhet, og tilnærminger som fjerner litteraturens brodd, gir den komplekse litteraturen dårlige vilkår. Avslutningsvis er også spørsmålet om den komplekse litteraturens vilkår i norskfaget undersøkt gjennom semistrukturerte dybdeintervju med tre norsklærere. Av intervjuene kommer det frem at informantene forholder seg til læreplanverket i varierende grad, til tross for at de er lovpålagte å følge den. Lærerne benytter seg av lærebøker og dermed tekstutdrag som sin primærkilde når de skal velge litteratur til undervisningen. Undervisningen virker å særpreges av en fasilitering av litteraturen med et ønske om å fenge og engasjere umotiverte elever og elever med lav utholdenhet. Dette resulterer i lite utfordrende litteratur og tilnærminger som forenkler litteraturen. Oppsummert viser studien at den komplekse skjønnlitteraturen gjennom læreplanverket har gode vilkår i norskundervisningen for mellomtrinnet, men at dette utfordres av både læreverkenes fremstilling og lærernes ressurser og praksis.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: