Show simple item record

dc.contributor.advisorBusch, Hella Veierud
dc.contributor.authorArnesen, Synne
dc.date.accessioned2024-07-01T06:20:50Z
dc.date.available2024-07-01T06:20:50Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractLanglesing i vår digitale tidsalder er en ferdighet under press, men det foreligger relativt lite forskning på området. Videre vet vi at norsk ungdom bruker mye tid foran skjerm, og parallelt med digitaliseringen får norske elever mer negative holdninger til lesing. Jeg har i denne masteroppgaven derfor undersøkt mulige sammenhenger mellom leseutholdenhet og skjermtid på mobiltelefonen hos elever på 10. trinn. For å undersøke dette har jeg gjennomført en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med et ikke-eksperimentelt korrelasjonsdesign. Datainnsamlingen ble gjennomført på fem ulike skoler, med 34 tiendeklassinger. Innsamlingen besto av en anonym leseprøve som testet elevenes leseutholdenhet, samt en anonym spørreundersøkelse som innhentet elevenes skjermtid og informasjon om andre forklaringsvariabler for leseutholdenhet. Sammenheng mellom leseutholdenhet og skjermtid ble først testet i en korrelasjonsanalyse, og deretter ble den samme sammenhengen testet i en multippel regresjonsanalyse kontrollert for alternative bakgrunnsvariabler. Ved å inkludere flere forklaringsvariabler økes analysens forklaringskraft, i tillegg til at en regresjonsanalyse gir et bedre bilde på hva skjermtid betyr for variasjon i leseutholdenhet. Valg av relevante bakgrunnsvariabler for leseutholdenhet tok utgangspunkt i tidligere forskning på variasjon i leseprestasjoner. Inkluderte bakgrunnsvariabler i analysen er kjønn, sosioøkonomisk status og leseengasjement. Korrelasjonsanalysen fant en moderat negativ samvariasjon mellom leseutholdenhet og skjermtid, som var statistisk signifikant. Gjennomsnittlig skjermtid i utvalget er cirka 6 timer, og resultatene fra regresjonsanalysen indikerer at leseutholdenheten reduseres betraktelig ved 6 timer skjermtid. I tillegg viser regresjonsanalysen at den negative effekten av skjermtid på leseutholdenhet er statistisk signifikant. Videre indikerer resultatene at det er betydelige kjønnsforskjeller i jentenes favør, samt at både høy sosioøkonomisk status og høyt leseengasjement samvarierer positivt med høyere leseutholdenhet. Undersøkelsen som helhet impliserer at elevene bør øve på leseutholdenhet i skolen, samt at lærere bør legge til rette for gode leseopplevelser som kan styrke elevenes leseengasjement. Denne masteroppgavens resultater er av verdi for videre forskning på leseutholdenhet i en digital tidsalder.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34001
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectLeseutholdenheten_US
dc.subjectSkjermtiden_US
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectLanglesingen_US
dc.subjectLesevaneren_US
dc.titleLesing i en digital tidsalder: En undersøkelse av forholdet mellom leseutholdenhet og skjermtid hos elever på 10. trinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)