dc.contributor.advisor | Eidissen, Thomas | |
dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Sørensen, Vilde | |
dc.contributor.author | Larsen, Synnøve | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T05:45:19Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T05:45:19Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Vår problemstilling for denne masteren er: Hvordan kan lærere veilede foresatte i hvordan de hjelper barna sine med matematikklekser? I denne masteren gjennomførte vi en kvalitativ studie med designforskning. Hensikten med studiet er å gi et praktisk forslag på hvordan lærere kan veilede foresatte. Vi utarbeidet en intervensjon som vi kalte for mattekveld, og gjennomført den med en gruppe foresatte. Mattekvelden innehold blant annet fem tips for hvordan foresatte kan hjelpe barna sine med lekser. Vi innførte i tillegg ukas gåte som matematikklekse. For å samle inn data intervjuet vi seks foresatte. Videre analyserte vi datamaterialet og kom frem til ni kategorier i funnene våre, ved bruk av en induktiv tilnærming.
Funnene våre viser at foresatte opplevde seg selv som feil målgruppe for mattekvelden. Samtidig kom det frem nyanser som gjorde at vi tenker at foresatte kan ha vært riktig målgruppe likevel. Det siste funnet handler om endringsforslag for å gjøre mattekvelden bedre. I avslutningen tar vi opp at mattekvelden ikke fungerte for våre informanter per dags dato. Om vi derimot hadde bevisstgjort de på funnet om at de kan ha vært riktig målgruppe likevel, kan det hende de selv hadde sett at de fortsatt har noe å lære og bli bevisstgjort på. Om vi ser hva mattekvelden impliserer for en lærer sin yrkesutøvelse, mener vi at mattekvelden kan fungere som en måte å veilede foresatte, spesielt om man i en senere gjennomføring tar i bruk endringsforslagene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34015 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | Skole-hjem | en_US |
dc.subject | Matematikklekser | en_US |
dc.subject | Skole og hjem | en_US |
dc.subject | Samarbeid | en_US |
dc.subject | Foresatte | en_US |
dc.subject | Foreldre | en_US |
dc.subject | Skole-hjem samarbeid | en_US |
dc.subject | Veiledning | en_US |
dc.subject | Designforskning | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.title | «Når de nå først har lekser, ja, selvfølgelig skal de få hjelp, så lenge man klarer å gi hjelp» - Hvordan veilede foresatte i å hjelpe barnet sitt med matematikklekser? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |