Leksehjelp - vei eller blindvei? : en casestudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/3404Date
2011-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bakkevold, CecilieAbstract
Denne masteravhandlingen presenterer en leksehjelpsorganisering ved en prosjektskole. Leksehjelp ble fra høsten 2010 lansert som en nasjonal satsning, hvor alle landets skoler ble pålagt å tilby leksehjelp til alle elever i 1.-4. klasse i grunnskolen. Viljen til å ”viske ut” sosiale ulikheter, styrke opplæringstilbudet, målsettingen om tilpasset opplæring og internasjonale undersøkelser(TIMSS, PIRLS og PISA), etc., er noen av begrunnelsene for igangsettingen av forsøkene med leksehjelp.
Problemstillingen for oppgaven er: Leksehjelp – Vei eller blindvei? En casestudie. For å forstå bakgrunnen for lovendringen som medførte dagens leksehjelpsordning, starter oppgaven med et tilbakeblikk i skolehistorien. Teoridelen består i tillegg av et forskningskapittel som inneholder både forskningslitteratur og evalueringsforskning knyttet til fenomenet lekser. Videre i avhandlingen blir en leksehjelpsmodell presentert. Beskrivelsene og analysen er hentet fra en grunnskole i kommunal sektor. Evalueringen er basert på kvalitative samfunnsvitenskapelige metoder hvor datamaterialet er innhentet ved bruk av kvalitative intervju, både individuelt og i fokusgrupper og deltagende observasjon på en gruppe fjerdeklassinger. Avslutningsvis i avhandlingen vil de viktigste funnene fra analysen bli drøftet med støtte i aktuell teori.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2011 The Author(s)
The following license file are associated with this item: