Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
Abstract
I den siste læreplanrevisjonen i det norske læreplanverket som kom i 2020, har samiske tema og perspektiv fått en sentral plass. Gjennom opplæringa skal alle elever få innsikt i samenes historie, språk, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Denne vektlegginga har også betydning for norskfaget, og i beskrivelsen av fagets relevans og sentrale verdier står det at faget “skal gi elevene innsikt i den rike og mangfoldige språk- og kulturarven i Norge”. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor samiske tema og perspektiv har fått en mer sentral plass i læreplanverket. Videre utforsker vi hvilken plass samisk innhold kan ha i ett av norskfagets kjerneelementer, nærmere bestemt muntlig kommunikasjon, og vi vektlegger særlig lytting som ferdighet og som verdi.
Citation
Johansen ÅM, Sollid H: Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting. In: Edvardsson, Winzell, Svensson M. Språk i Norden: Svensklärarföreningens årsskrift 2023, 2024. Natur och kultur p. 51-66Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)