Problemløsende matematikkundervisning som utviklingsarbeid
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34383Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ aksjonsforskning hvor formålet er å undersøke problemstillingen "Hvordan vil læreren reflektere rundt og eventuelt endre sin tilnærming til å undervise problemløsende etter deltakelse i et utviklingsarbeid?". I lærerutdanningen og LK20 er utforskning og problemløsning sentralt. Jeg som lærerstudent har savnet praktisk erfaring i å undervise problemløsende og læreren som deltaker i aksjonsforskningen savner mer kompetanse i å undervise problemløsende. Det ble tatt i bruk en egendefinert tilnærming til å undervise problemløsende i denne aksjonsforskningen, bygget på "Make Math Moment 3-Part Framework" og tre praksiser fra Liljedahl. I utførelsen av aksjonsforskningen ble det tatt i bruk observasjon i undervisningen etterfulgt av refleksjonssamtaler i form av ustrukturert intervju for å få et innblikk i refleksjonene til læreren. Til sist ble det gjennomført et semi-strukturert intervju basert på analyse av datamaterialet fra forskningsperioden, som er utgangspunktet for analysen og funnene i denne studien.
Funnene er delt inn i hvilken erfaring læreren sitter igjen med fra forskningsperioden, hvilken påvirkning hen mener det har hatt på elevene og hva læreren mener hen har lært og blitt mer bevisst på. I lærerens refleksjoner kommer det frem ulike utfordringer med å undervise problemløsende, blant annet tilgjengeligheten av læringsmateriell, tidspress og at det er behov for støtte i utviklingsarbeid. I utviklingsarbeidet ble det identifisert positive endringer, blant annet elevenes læringsmiljø og deres disposisjon til matematikk. Det ble observert økt deltakelse, villighet til å dele tanker og ideer, og endret holdning til feiling blant elevene. Aksjonsforskningen har bidratt til tilpasninger i undervisningspraksisen, slik som å tilpasse rutineoppgaver til å bli problemløsningsoppgaver. Studien viser at deltakelse i aksjonsforskning har økt bevisstheten til læreren og bidratt til utvikling av undervisningspraksisen, med håp om økt selvstendighet blant elevene over tid.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: