"Hvorfor skal vi lære dette?" En kvalitativ studie av matematikklæreres erfaring om bruk av relevans
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34385Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Fossmo, AndreasAbstract
Masteroppgavens tema er læreres erfaring med relevans. Besvarelsens formål er å få innsikt i hvordan lærere forstår relevans og hvilke erfaringer de har med å skape relevans. I tillegg studerer jeg utfordringer lærerne mener relevans kan by på, og hvordan lærere kan respondere når elever uttrykker opplevelsen av manglende relevans.
Problemstillingen er "Hva tenker lærere om bruk av relevans i matematikk til elever på mellomtrinnet, og hva er deres erfaringer med det?". Problemstillingen er et overordnet spørsmål som besvares av tre forskningsspørsmål. Jeg gjennomførte kvalitative intervju med lærere som innehar studiepoeng i matematikk og erfaring fra matematikkundervisning på 5. - 7. trinn.
Funnene tyder på at lærere vektlegger relevans i matematikk, og ser på det som et viktig element i sin undervisning både for elevers motivasjon og forståelse av faget. I oppgaven framkommer flere strategier lærerne har erfart som nyttige for å skape relevans. Noen av strategiene er å koble matematikken til elevenes verden, skape kontekster og å vise elevene hvilken nytte matematikken har. I tillegg studerer jeg hva lærere har erfart med å respondere dersom elever stiller spørsmål om manglende relevans. Dette utvalget lærere vektla å respondere på en ærlig måte, som retter fokus på viktige kunnskaper i matematikk.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: