"å lese bok er som en ferie i hodet mitt"
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34390Date
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Fagerheim, Linn AnettAbstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om hvordan aktiv elevmedvirkning i design og bruk av en lesekrok kan påvirke elevenes leselyst. Målet med studien er å undersøke om leselysten til en 3.klasse ble påvirket ved at de aktivt fikk delta i design og bruk av en lesekrok under lesestunden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål:
På hvilken måte kan aktiv elevmedvirkning i design av lesestunden påvirke elevers leselyst?
Metodene for innsamling av data har vært observasjon, intervju og design av lesekroken. 2 grupper med deltagere har blitt intervjuet i to omganger, mens samtlige deltagere har blitt observert, og deltatt i design av lesekroken.
Studiens funn viste at det ikke kunne fastslås at elevenes leselyst hadde blitt påvirket ved bruk av elevmedvirkning og design av lesestunden, men at disse hadde stimulert elevenes leselyst og motivert til økt mengdelesing.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: