Fra tradisjonell til utforskende tilnærming
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34573Date
2023-11-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Michelsen, Kristine SolemAbstract
Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie som har som mål å utforske hvordan lærernes holdninger og oppfatninger endrer seg gjennom deltakelse i et utviklingsprosjekt. For å gjennomføre denne studien, ble jeg en del av SUM-prosjektet, hvor jeg fikk tilgang til datamateriale som var samlet inn fra lærerne som deltok i prosjektet. Dette datamaterialet besto av spørreskjemaer før prosjektet og intervjuer gjennomført både før og etter prosjektet, og det dannet grunnlaget for min analyse.
Jeg diskuterte relevant teori knyttet til holdningsendring, pedagogisk utvikling, og lærerprofesjonalisering for å danne et solid rammeverk for min forskning. Deretter beskrev jeg metodene som ble anvendt i oppgaven, inkludert innsamling og analyse av datamaterialet. For analyseformål benyttet jeg Braun og Clarke sin tematiske analyse (2022), som inkluderer seks faser: 1) å bli kjent med datamaterialet, 2) generering av innledende koder, 3) søking etter temaer, 4) gjennomgang av temaene, 5) definisjon og navngiving av temaene, og 6) produksjon av rapporten.
I selve analysen av datamaterialet identifiserte jeg endringer i lærernes holdninger og oppfatninger ved å sammenligne spørreskjemaer og intervjuer før prosjektet med intervju samlet inn etter prosjektets avslutning. Resultatene ble diskutert i lys av den teoretiske bakgrunnen, og jeg drøftet implikasjonene av funnene for lærerprofesjonalisering og pedagogisk utvikling. Denne studien bidrar til økt forståelse av hvordan læreres holdninger og oppfatninger kan endre seg gjennom deltakelse i utviklingsprosjekter. Gjennom å undersøke de faktiske erfaringene til lærerne i SUM-prosjektet, har jeg kunnet belyse viktige aspekter ved profesjonell utvikling og pedagogisk forbedring. Diskusjonen om funnene gir innsikt i de praktiske implikasjonene for lærerutdanning og gir verdifulle perspektiver for videre forskning og praksis.
Avslutningsvis trekker jeg konklusjoner basert på resultatene av studien og ser fremover for å diskutere mulige veier for fremtidig forskning og praksisutvikling på dette området.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: