Forholdet mellom vokabular og nonverbal resonnering: Er det en gjensidig påvirkning mellom dem over tid?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34577Date
2024-05-08Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Richardsen, Anja SofieAbstract
Gjensidighetsteorien er en av flere teorier som prøver å forklare kognitiv utvikling. Den foreslår at ulike kognitive ferdigheter, som eksempelvis vokabular og nonverbal resonnering, gjensidig påvirker hverandres utvikling. Tidligere studier, noen med et tydelig spesialpedagogisk fokus, peker i ulike retninger om hvorvidt de støtter gjensidighetsteorien. Det er ikke tidligere gjort studier som undersøker teorien i et norsk utvalg.
I denne masteroppgaven blir gjensidighetsteorien testet i et utvalg totalt bestående av 215 norske barn. Data fra da barna var 4 og 6 år brukes for å undersøke hvorvidt det er gjensidige forhold mellom utviklingen av vokabular (BPVS) og nonverbal resonnering (Terningmønster). Analysemetodene i undersøkelsen er Cross-Lagged Panel Models (CLPM) og Latent Change Score Models (LCSM). Ved å dele opp utvalget etter hvordan deltakerne skårer på BPVS og Terningmønster, vil undersøkelsen både teste gjensidighetsteorien i det totale utvalget (CLPM og LCSM) og hos barna med utfordringer knyttet til vokabular og nonverbal resonnering (CLPM).
Gjennom analysene i denne masteroppgaven er det ikke funnet støtte for gjensidighetsteorien, hverken i analysene av hele utvalget eller i analysene av barna med lave skårer innenfor vokabular eller nonverbal resonnering. Det er likevel identifisert noen svakheter i analysene som gjør at særlig resultatene knyttet til deltakerne med lave skårer må tolkes med noe forsiktighet. Funnene i masteroppgaven har likevel viktige teoretiske og praktiske implikasjoner som vil bli diskutert nedenfor.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: