Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34587View/ Open
Masteroppgave Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen (PDF)
Date
2024-05-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Sivertsen, StineAbstract
Forskning viser at det kan være vanskelig å sette inn tidlige tiltak til de elevene som viser utfordring i lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket derfor i denne masteravhandlingen å undersøke hvilke tiltak som iverksettes for de elevene som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen. Fra et spesialpedagogisk perspektiv ønsket jeg å undersøke hvordan løfte de elevene som trenger ekstra tilrettelegginger, spesielt for de elevene som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet, ved å intervjue fire lærere som hadde fulgt elevene fra forholdsvis 1.trinn til 2.trinn. Dette dannet studiens empiriske grunnlag, der jeg i analysedelen benyttet meg av en temabasert tilnærming for å analysere datamaterialet.
Funnene viste at det var sentralt å arbeide med elevenes fonologiske bevissthet og bokstavkunnskap ved å benytte seg av flere tiltak. Tiltakene som kan støtte opp målet om å etablere fonologiske strategier er: språkleker, støtte fonem-grafem prinsippet, gi lesetekster som er relevante, benytte rask bokstavprogresjon og gi meningsfulle skriveoppgaver der elevene selv får oppdage lyd-bokstav forbindelsene. I studien kom det også fram at alle tiltakene som iverksettes bør være preget av å styrke elevenes motivasjon og mestring.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: