Show simple item record

dc.contributor.advisorUtsi, Tove Aagnes
dc.contributor.authorHansten, Ann Therese
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:41Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:41Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å finne ut om uteskole kan kombineres med undervisning for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Med tradisjonell litteraturstudie som metode, ble problemstillingen: Hvilke effekter av uteundervisning som intervensjon er beskrevet for elever med sosio-emosjonelle vansker? Fagfellevurderte artikler ble selektert etter gitte inklusjons- og ekslusjonskriterier, og beskriver alle en uteskole-intervensjon for elever mellom 11 og 16 år med sosio-emosjonelle utfordringer. Basert på de seks inkluderte studiene kom det fram en rekke effekter, blant annet kan uteundervisning ha positiv effekt på atferd, selvtillit, sosiale ferdigheter, well-being og tilstedeværelse. De beskrevne undervisningsoppleggene har alle hatt høy voksentetthet eller små grupper, utfordrende oppgaver som legger til rette for mestring, og fokus på at elevene skal reflektere over egen læring, og samarbeide med andre. Alle inkluderte studier er utenlandske, men har høy overføringsverdi. Slike intervensjoner kan være hensiktsmessig også i norsk skole.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34604
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectuteskoleen_US
dc.subjectsosiale og emosjonelle vanskeren_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleUteskole som intervensjon for elever med sosiale og emosjonelle vanskeren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)